Ana Sayfa > Kişiler,Kurumlar > Ustalar



Edward Weston (1886-1958)

WESTON_ARTICHOKE.JPG
WESTON_DUNES_OCEANO.JPG
WESTON_GRASS.JPG
WESTON_NAHUI_OLIN.JPG
WESTON_NUDE.JPG

WESTON_NUDE_FLOATING.JPG
WESTON_PEPPER.JPG
WESTON_POINT_LOBOS.JPG
WESTON_SHELLS.JPG
WESTON_WHITE_DUNES.JPG

WESTON_TORSO_OF_NEIL.JPG
weston_dead_man.jpg
weston_excusado.jpg
weston_nude_1936.jpg
weston_nude_window.jpg

weston_orozco.jpg
weston_rubber_dummy.jpg
weston_st_roch.jpg
weston_tina_reciting.jpg
weston_woodlawn.jpg

Edward Weston, günümüzde en yalın modern fotoğrafçılardan biri olarak görülmektedir. Tam anlamıyla kendini sanatına adaması -standartları ile uzlaşmayı reddetmesi, basit yaşam tarzı, güzel sanat fotoğraflarının ressamı olarak sıra dışı yetenekleri, kompozisyonları üzerinde tam anlamıyla biçimsel bir kontrol sağlamış olması- onu zamanın en dikkat çeken fotoğrafçılarından biri yapmaya yetmiştir. Çağdaşları tarafından hayran olunan bir fotoğrafçıdır. Ansel Adams gibi bir fotoğrafçı, Robinso Jeffers ve Lincoln Steffens gibi yazarlar, Jose Clemente Orozco ve Diego Rivera gibi ressamlar Weston’un çalışmalarına hayranlık duyan isimler olarak sıralanabilir. Ayrıca Weston, ardından gelen kuşakları da etkilemiştir. Pek çok fotoğrafçı onun yakın plan çekim, neredeyse mekanından soyutlanmış kayaların ve ağaçların fotoğraflarını, kum tepeleri üzerinde kadın nü fotoğraflarının benzerlerini üretmişlerdir.


Buna karşın Weston’ın fotoğrafları, umulduğunun aksine genel kamunun beğeni sınırının dışında kalmıştır. Bunun altında yatan sebep olarak, basit ve yalın anlatımına rağmen Weston’un, nesnenin popüler ve pitoresk görüntülerinden sakınması görülebilir.


Aynı zamanda Weston, Georgia O’Keeffe, Arthur G.Dove gibi erken dönem modern sanatçıları ile karşılaştırıldığında, ressam olmaktan çok fotoğrafçı olmakla engellenmiştir. Uzun bir süre Alfred Stieglitz’in arkasında ve ondan etkilenen çalışmalar gerçekleştirmesi, özellikle erken dönemleri için kayıp olarak görülmektedir. Buna örnek olarak Weston’ın, çok uzun süre fotoğraf sanatının içinde olmasına rağmen, New York sanat çevresine kendini kabul ettirmesi 1946 yılında Modern Sanatlar Müzesinde açtığı retrospektif sergisi ile gerçekleşmiştir. Weston’ın yapıtlarının yüzyılın en önemli Amerikan modern sanatçılarından biri olarak kabulu de henüz gerçekleşen bir süreçtir.


Weston’un fotoğraflarının genel olarak metaforik yapıları nedeniyle şiirsel izler taşıdığı söylenebilir. Ansel Adams bunu şöyle açıklıyor: “Weston, şu an dünya üzerinde varolan az sayıda yaratıcı fotoğrafçıdan biridir. Doğanın gizli güçlerini ve maddenin biçimlerini yeniden canlandırır. Bu işi de dünyanın kökten birliğinin dokunaklılığı içinde yapar. Onun fotoğrafları insanın ruhun mükemmelliğini keşfetmek üzere iç dünyasına yaptığı yolculuktur.”


Weston’un en çok bilinen ve ona özgü kabul edilen çalışmaları 1920 ve 1930 yıllarında gerçekleştirdiği arketipik (numunesel) modern çalışmalarıdır. Bu çalışmaları kendi deyimiyle; Point Lobos adı verilen bölgeye ait kaya paraçaları ve selvi ağaçları fotoğraflarında ile deniz kabuğu fotoğraflarında görebiliriz. Ancak Weston’ın çalışmaları, onun artık imzası haline bu tarzın ötesinde de izler taşımaktadır. Weston’ın çalışmalarının kıyasla daha az bilinen portre ve nü örnekleri bu izleri tanımlamaktadır. Weston’ın nü fotoğrafları ve portreleri de, tıpkı kaya fotoğraflarında olduğu gibi ince bir biçimciliğin, iyi düşünülmüş kompozisyonların izlerini taşımaktadır.


Weston’un biyografisine baktığımız zaman; fotoğrafik anlamda gelişim sürecini gözlemlememiz mümkündür. Weston, Chicago’da doğmuş, Oakland Edebiyat Okuluna gitmiş, okulda okuduğu dönemde ilk makinesi olan BullsEye2’yi de babası sayesinde bu dönemde edinmiştir. 1902 yılında hem Marshellfield Şirketinde satış görevlisi olarak çalışmış, hem de Chicago’daki yaşamı görüntülediği ağırlıklı olarak park fotoğrafları çekmiştir. 1908 yılından 1911 yılına kadar kapı kapı dolaşarak ticari portre fotoğrafçılığı yapmıştır.


Weston bu günlerini biraz para kazanmak için ev ev gezerek, ailelerin, çocukların, ev hayvanlarının fotoğraflarını çekmek zorunda kaldığı günler olarak hatırlar. Weston, 1911 yılında Tropicana’da açtığı portre stüdyosu ile portre çalışmalarını düzenli bir hale getirir. İlk dönemlerinde yumuşak-netliğe dayanan resimsel portreler çeker. Bu dönemde sıklıkla kullandığı model; Margrette Mather’dir. Margrette Mather üzerine yaptığı çalışmalar, bir İngiliz eleştirmen tarafından büyüleyici bir yumuşaklık içerisindeki gizemli ve rafine bir çekicilik olarak görünmüştür. 1922’ye kadar hem Margrette Mather’le çalışmalarını hem resimsel yaklaşımla üretilmiş fotoğraf anlayışını sürdürmüştür. Hatta bu dönemde yaptığı çalışmalarda Stieglitz’in dikkatini çekmiş, 1917 yılında Stieglitz’in düzenlediği bir yarışmada Paul Strand’ın arkasından ikinciliği almıştır.


1922 yılında Stieglitz, Strand gibi resimsel fotoğrafçılarla tanışmış, bu tanışma tam da onların doğrudan fotoğraf anlayışına yöneldiği döneme denk gelmiştir. 1923 yılında Weston Meksika’ya taşınmış, doğrudan fotoğraf anlayışıyla burada ilk ciddi çalışmalarını yapmıştır. Bu dönemde yanında Tina Modotti hem ona modellik yapmış hem de çalışmalarında onu asiste etmiştir. Hatta Meksika Rönesansı’nın önemli isimleriyle tanışma fırsatı bulmuştur. Bunlar, her zamanki gibi Riviera Orozco ve Siqueros’dur.


1924 yılında Weston, tamamen ‘softfokus tekniğini’ terk etmiştir. Daha sonra imzası haline gelecek olan ‘natural’ (doğal) biçim yakın plan çekimlere, nü’lere ve manzara fotoğraflarına yönelmiştir. Meksika’da yürüttüğü çalışmaların yanı sıra aralıklarla Carmel California (ki burası; doğal kayalık yapısıyla tam da Weston’a uygun bir bölgedir) çekimler yapmıştır.


Weston’un en önemli girişimlerinden biri de; 1932 yılında F64 Topluluğunu kurmuştur. Topluluğun kuruluş manifestosunda F64 ile kastedilenin; sınırsız alan derinliği, dolayısıyla hiçbir optik müdahaleye yer olmayan fotoğrafın biçimselliği olduğu söylenmektedir. Bu Weston’un softfokus’dan müdahalesiz ve dolaysız fotoğrafa yönelişinin elle tutulur en belirgin örneğidir.

Kaynak: ilef.net




Share



   


COG Sitesi için tıklayın. Tasarım: CANDENİZ Bu işin arkasında kimler var ! Sitenin tüm bölümlerini birlikte gör.