Ana Sayfa > Fotoğraf Yazıları > Fotoğrafta Etik



Modelini Öldürmek

Tanju Akleman

“Benim yani ölümün fotoğrafını çekmeni istiyorum der” Azrail, Wim Wenders’in Palermo’da Yüzleşme filminde fotoğraf sanatçısı Finn Gilbert’e. Yaşamının bağışlanması bu fotoğrafı çekmesine bağlıdır...

Tanju Akleman


“Benim yani ölümün fotoğrafını çekmeni istiyorum der” Azrail, Wim Wenders’in Palermo’da Yüzleşme filminde fotoğraf sanatçısı Finn Gilbert’e. Yaşamının bağışlanması bu fotoğrafı çekmesine bağlıdır. Gözünü vizöre dayar, deklanşöre basar ve kapanıp açılmanın bir sonraki anında karşısında ölmüş annesi vardır.
 
(Modelimi öldürdüm, suçluyum Hakim Bey.)
 
Finn Gilbert aynı zamanda profesyonel çekimler yapan fotoğraf sanatçısıdır. Arabasında rastgele fotoğraf çekerken ölümle yaşam arasında duyguların gelgitini yaşadığı bir trafik kazası atlatır. Neden fotoğraf çekmektedir, sorgulamaya başlar.
 
(Onu, önce fotoğraf makinemin deklanşörüne basan, sonra da klavyemin tuşlarına dokunan parmaklarımla öldürdüm.)
 
Yakın bir zamanda Brezilya’da sergi açacaktır, bir yandan o serginin fotoğraflarını seçmekte olduğu, bir yandan da hamile bir fotomodeli fotoğrafladığı günlerden bir günde yaşadığı bu kaza onu karmaşık duygulara itmiştir. Kimdir o?
 
(Her türlü yayınlama hakkını elinden alarak öldürdüm onu Hakim Bey.)
 
Karmaşık duygularını yaşadığı anlarda Palermo isimli bir gemi görür. Palermo’ya gitmelidir.
 
(Aslında, itiraf etmeliyim ki bir tane değil modellerimin hepsini öldürdüm.)
 
Başıboş gezer Palermo sokaklarında. Meydanlardan birindeki bir çeşmenin kenarında otururken uzaklarda bir binanın penceresinde elinde ok yaşlı bir adam görür, fotoğraf makinesini ona doğrultur, deklanşöre basar, aynı anda bir ok yüzünü yalayarak geçer. Pencereye bakar, yaşlı adam yoktur.
 
(Evet, modellerimin hepsinden fotoğraflarını her türlü yayınlama hakkını almıştım.)
 
Fotoğraf çekmeye devam eder Palermo’nun dar sokaklarında. Elinde fotoğraf makinesi bir bankta uyuyakalır, uyandığında bir kız resmini yapmaktadır. Kız ile konuşmak ister, ama kız konuşmaz, motosikletine atlar ve uzaklaşır.
 
(Her türlü hakkım olduğunu düşünerek öldürdüm tüm modellerimi Hakim Bey.)
 
Bir sonraki gün bir kilisede kız ile yeniden karşılaşır. Bir duvar resminin restorasyonunu yapmaktadır. Resimde Azrail oklarıyla papayı, kralı, kraliyetin önemli isimlerini, generalleri öldürmüştür, halk ise kendilerini öldürmemesi için Azrail’e yalvarmaktadırlar.
 
(Yaptığımın suç olduğu aklımın köşesinden bile geçmedi, ben sanat yapıyordum, her şeye hakkım olmalı diye düşünüyordum.)
 
Kızın adı Flavia’dır. Ona bir önceki gün yaşadığı elinde ok olan yaşlı adamla yaşadığı olayı anlatır. Kesişen bir noktaları vardır. Flavia birkaç yıl evvel sevgilisiyle birlikte başka bir mekanda restorasyon yapmaktadır ve sevgilisi bir gün ok ile vurulmuş şekilde ölü olarak bulunur. O gece kızın evinde kalır Finn Gilbert ve sabah erkenden fotoğraf çekmeye limana gider, yine elinde okuyla yaşlı adamı görür, fotoğrafını bir kez daha çekerken yine bir ok gelir ve fotoğraf makinesi parçalanır, başını kaldırdığında yaşlı adam yine yoktur. Kimdir bu yaşlı adam.
 
(Hem o fotoğrafları herkes çok sevdi Hakim Bey.)
 
Anlamlandıramadıkları bir olaydır bu ve bir şekilde Finn ile Flavia’nın yollarının kesişmesine neden olan bir olaydır. Flavia onu kendi köyüne götürür, o geceyi babaannesinin evinde geçirirler. Bir ara uyanır Finn, önünde bir kapı açılır, kapıdan içeri girer, kapı kapanır, yaşlı adam karşısındadır. Sorar Finn, “Kimsin sen”. Azraildir yaşlı adam, Finn’in ölüm zamanı gelmiştir. Günümüzün imaj dünyası üzerine sohbet ederler, Azrail rahatsızlıklarını dile getirir. Ve…
 
(Herkes çok sevdi ama bu benim modellerimi bir bir öldürdüğüm gerçeğini değiştirmiyor, farkındayım.)
 
Sorar son isteğini Finn’e. Finn ise döner aynı soruyu Azrail’e sorar. Hiç kimse Azrail’e son isteğini sormamıştır, Finn’e kurtulması için son bir şans verir.
 
(Modellerimi öldürdüm, suçluyum Hakim Bey. Cezama razıyım.)
 
“Benim yani ölümün fotoğrafını çekmeni istiyorum der” Azrail, Wim Wenders’in Palermo’da Yüzleşme filminde fotoğraf sanatçısı Finn Gilbert’e. Yaşamının bağışlanması bu fotoğrafı çekmesine bağlıdır. Gözünü vizöre dayar, deklanşöre basar ve kapanıp açılmanın bir sonraki anında karşısında ölmüş annesi vardır.
 
(Modeller ölür.)
 
(Finn Gilbert yaşamaya devam eder.)

 
Bu yazı, Fotoritim aylık Sanal dergisinin Aralık sayısında yayınlanmıştır.

         

 




Share



   


COG Sitesi için tıklayın. Tasarım: CANDENİZ Bu işin arkasında kimler var ! Sitenin tüm bölümlerini birlikte gör.