Ana Sayfa > Yayınlar > Fotoğraf Albümleri



Ankara'dan Yükselen Işık - Othmar Pferschy Fotoğrafları

othmar_kitap.jpg
“ANKARA’DAN YÜKSELEN IŞIK”
OTHMAR PFERSCHY FOTOGRAFLARI
İSTANBUL MODERN YAYINI, NİSAN 2007 İSTANBUL
180 SAYFA, BÜYÜK BOY KUŞE


19 Nisan-20 Mayıs 2007 tarihinde Ankara Palas Devlet Konukevi, İstanbul Modern Sanat Müzesi koleksiyonu olan Othmar Pferschy fotograflarının bir bölümünü “Ankara’dan Yükselen Işık” adıyla sergiledi.

Sergiyle aynı adı taşıyan kitabı da açılış sırasında satışa sunuldu.

Bir sergiyi gezmekle, aynı serginin kataloguna bakmayı hep farklı şeyler olarak görmüşümdür. Katalog, benim için büyüleyicidir. Geriye dönüp fotografları uzun uzadıya izlediğim çok olmuştur. Bu kez söz konusu olan bir Othmar Pferschy sergi kataloguydu. Çok uzun zaman önce orijinal baskısını görme şansımın olduğu “Fotografla Türkiye” adlı kitabının ardından merakla diğer fotograflarının gün ışığına çıkmasını bekliyordum. Sergi sırasında tanıştığım Othmar Pferschy’nin kızı, Sayın Astrid Van Schell hanımefendiye şunu söyledim: “Onun yaşadığı zamana yetişebilseydim kendisine çıraklık yapmaktan gurur duyardım. Çantasını taşımak bile bana mutlaka bir şey öğretirdi.” Astrid hanım, heyecanımı anlamış olmalı ki, “Eminim o da bu duruma çok sevinirdi.” dedi.

Kataloğa gelince… Katalogda, rastladığımız ilk Othmar fotografı Atatürk’e ait. Silindir şapkalı, fraklı ve beyaz papyonlu bir Atatürk fotografı. Ve sonra, Cumhuriyet’in en önemli kurumu olan Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin bir fotografı. (Bilmeyenler için küçük bir not: Bu fotograf ikinci Meclis binasını göstermektedir. Ulus’ta yer alan bu bina, biraz yukarısında yer alan birinci Meclis’e çok yakındır.)

Ve diğer fotograflar… Modern bir Türkiye’nin ilk adımları. Teknik okullar, fabrikalar, tarlalar, binalar. Bence fotograflarda özellikle vurgulanan şey, modern Türk kadınının çarşaftan kurtulduktan sonra hayatın her alanında yer aldığıdır. Kadınlar balolardadır, okullarda eğitim almakta, fabrikalarda çalışmakta, törenlerde resmi geçitlere katılmakta, konserlerde müzik aletlerini çalmaktadır.

Bu fotografların bir diğer özelliği de, modernleşmekte olan Türkiye Cumhuriyeti’nin yeni yapılarını da gösteriyor olmasıdır. Bu anlamda Ankara manidar bir örnektir. Cumhuriyet’in temelleri burada atılmış, bir bozkır kasabasından bir başkent yaratılmıştır.

Othmar’ın fotografları, çok sade bir şekilde anlatmak istediği bir konuya odaklanmıştır. Sümüklü çocuklar içermez. Fukara edebiyatı yapmaz. Sadece, sahip olduğumuz güzellikleri etkili bir fotograf diliyle bize sunar. Modern Türkiye’nin adım adım inşasına tanık oluruz bu fotograflarla. Bu anlamda her biri kusursuz örnekleri temsil eder. Kuruluşunun üzerinden henüz bir asır geçmeden beton yığınına dönen, doğayı önemsemeyen bir Türkiye’ye, yola çıktığı noktayı hatırlatır. Az şey değildir. Sahip olduğumuz değerleri niye korumadığımızı kendimize sormamızı ister. Bu yüzden ayrı bir önem taşır Othmar  fotografları.

Bunca şeyden sonra fotografların tekniğine dair bir şey söylemek bana gereksiz geliyor. Çünkü teknik üst seviyede kullanılmıştır.
Bu katalogun oluşmasında, başta fotografları bağışlayan , büyük usta Othmar’ın kızı Sayın Astrid Von Schell olmak üzere, İstanbul Modern’e ve sergi katalogunu ve sergiyi hazırlayan Sayın Engin Özendes’e kendi adıma çok teşekkür ederim.

Bir diğer teşekkür de, bu serginin mekanını sağlayan Ankara Palas Devlet Konukevi’ne ve değerli personeline olacak.

Bu tür sergilerin Ankara’da çoğalması dileğimle..

COG
Mayıs 2007



Share



   


COG Sitesi için tıklayın. Tasarım: CANDENİZ Bu işin arkasında kimler var ! Sitenin tüm bölümlerini birlikte gör.